Czas terapii antyretrowirusowej po rozpoznaniu kryptokokowego zapalenia opon mózgowych AD 6

Całkowity czas obserwacji wynosił 100,7 osobo-lat. Mediana czasu od rozpoznania kryptokokowego zapalenia opon mózgowych do rozpoczęcia ART wynosiła 9 dni (zakres międzykwartylny, 8 do 9) we wcześniejszej grupie ART i 36 dni (zakres międzykwartylny, 34 do 38) w odroczonej grupie ART. W wcześniejszej grupie ART uczestnik zmarł po randomizacji, ale przed rozpoczęciem ART, a zaczął otrzymywać ART, ale wycofał zgodę 2 dni po randomizacji (oba zostały uwzględnione w analizie zamiaru leczenia). W odroczonej grupie ART 18 uczestników (20%) zmarło po randomizacji, a przed zamknięciem okna inicjacji ART (42 dni) i nigdy nie otrzymało ART, uczestnik z mięsakiem Kaposiego zaczął otrzymywać ART 5 dni przed 4-tygodniowym oknem otwarte, z przyczyn klinicznych, 62 uczestników (70%) rozpoczęło w wyznaczonym oknie, 6 uczestników (7%) zaczęło otrzymywać ART po 42 dniach, a 2 uczestników (2%) zmarło po 42 dniach bez otrzymania ART. Początkowe schematy ART obejmowały zydowudynę, lamiwudynę i efawirenz u 80% uczestników; stawudyna, lamiwudyna i efawirenz w 19%; oraz tenofowir, lamiwudynę i efawirenz w 1%. Przełączniki do drugiego schematu ART wystąpiły u 46% uczestników (72 ze 156); u 52 pacjentów zmiana nastąpiła na tenofowir. Uczestnicy otrzymujący początkowo stawudynę byli systematycznie przełączani na tenofowir po 12 tygodniach.
Pierwotny punkt końcowy
Rysunek 2. Rysunek 2. Łączne prawdopodobieństwo przeżycia według czasu ART. Całkowity czas przeżycia z randomizacji (czas 0) w 7 do 11 dni po rozpoznaniu kryptokokowego zapalenia opon mózgowych do 46 tygodni jest przedstawiony w panelu A. Wcześniejsze rozpoczęcie leczenia ART, w 7 do 13 dni po postawieniu diagnozy, wiązało się z ryzykiem śmierci w ciągu 26 tygodni. był o 15 punktów procentowych wyższy niż ten związany z inicjacją ART po 5 tygodniach od rozpoznania (p = 0,03). Panele B i C wykazują przeżywalność stratyfikowaną zgodnie z liczbą białych krwinek płynu mózgowo-rdzeniowego (CSF) w czasie randomizacji. Wśród uczestników badania z niewielką liczbą białych krwinek CSF (<5 komórek na milimetr sześcienny), śmiertelność była znacząco wyższa przy wcześniejszej inicjacji ART niż w przypadku odroczonej inaktywacji ART (P = 0,008). We wszystkich panelach pionowa linia przerywana po miesiącu wskazuje czas rozpoczęcia ART w odroczonej grupie ART. Pierwszorzędowym rezultatem było przeżycie w wieku 26 tygodni (pionowa linia przerywana po 6 miesiącach).
Odsetek uczestników, którzy zmarli o 26 tygodni był większy we wcześniejszej grupie ART niż w grupie z odroczonym ART (40 z 88 [45%] vs. 27 z 89 [30%], współczynnik ryzyka zgonu, 1,73; % przedział ufności [CI], 1,06 do 2,82; P = 0,03) (rysunek 2). Różnica w śmiertelności między obiema grupami wystąpiła na początku leczenia w dniach od 8 do 30 (2 do 5 tygodni po postawieniu diagnozy), gdy uczestnicy otrzymywali leczenie flukonazolem konsolidacyjnym (800 mg na dobę)
[podobne: psycholog poznań, Psychoterapia leczenie depresji Warszawa, Psycholog Wrocław ]

Powiązane tematy z artykułem: psycholog poznań Psycholog Wrocław Psychoterapia leczenie depresji Warszawa