Kwasica w chorobach nerek

Kwasica chorobach nerek Choroby nerek doprowadzają również do powstawania kwasicy. Nerki bowiem są ważnym regulatorem równowagi kwasowo-zasadowej, gdyż nerki wydalają z moczem kwasy i kwaśne sole w znacznie większych stężeniach niż ich stężenia, spotykane we . krwi. Nie należy zapominać, że nerki wydalają również sole zasadowe, co może prowadzić do zwiększenia kwasoty ustroju. W chorobach nerek nie tylko ulega zaburzeniu wydalanie się kwasów i kwaśnych soli, lecz powstaje także zwichnięcie ogólnej przemiany materii z powstawaniem wytworów kwaśnych. W związku więc z zaburzeniami w nerkach, powstaje kwasica niegazowa. Pierwszym czynnikiem, prowadzącym do powstawania kwasicy nerkowej, jest; upośledzona zdolność chorych nerek wydalania z moczem kwaśnych wytworów przemiany materii. Drugim czynnikiem, biorącym udział w powstawaniu kwasicy nerkowej, jest zatrzymywanie w ustroju soli kuchennej, której nerka nie wydala, przy czym wybiórczo zatrzymuje się w ustroju CI, zwłaszcza w chorobach: nerek, przebiegających bez obrzęków. Wskutek tego powstaje zachwianie równowagi pomiędzy anionami i kationami i przeważają aniony. Chlor przy tym wiąże się z zasadami, zmniejszając rezerwę zasadową. Trzecim, czynnikiem jest upośledzone wytwarzanie się amoniaku. Dołącza się do tych czynników wytwarzanie się nadmiaru kwaśnych wytworów przemiany materii. [przypisy: psychologia pracy, pomoc psychologiczna, rezonans magnetyczny ]