Operacja Talmy wywoluje zrostowe zapalenie

Operacja Talmy wywołuje zrostowe zapalenie Otrzewnej z utworzeniem licznych nowych naczyń krwionośnych, zespalających żyłę wrotną z dolną żyłą główną o wartości metody Talmy może świadczyć statystyka braci Mayo, na 47 przypadków marskości wątroby, leczonych tą metodą, uzyskano poprawę w 21, więc prawie w 45%, z pozostałych zaś 26 przypadków, w których operacja nie dała pożądanego skutku, 7 chorych umarło wkrótce po zabiegu. W Lwowskiej Klinice Chorób wewnętrznych prof. R. Renckiego (Eichel i Zarzycki) stosowano operację TaImy w 6 przypadkach. W 3 przypadkach nastąpił zgon z powodu powikłań pooperacyjnych, w 2 przypadkach objawy zastoinowe ustąpiły i chorzy czuli się zupełnie dobrze, dalszy ich los nie jest jednak znany, w 1 przypadku chory czuł się dobrze przez 6% lat, po czym objawy zastoinowe powróciły i powtórnie wykonana operacja dała również wynik pomyślny. Łagodniejszym zabiegiem chirurgicznym jest operacja polegająca na przyszyciu do otrzewnej ściennej samej tylko sieci i na podrażnieniu gąbką powierzchni wątroby i śledziony oraz przylegające] do nich otrzewnej ściennej (metoda Drummonda i Morisona). Z leczeniem chirurgicznym trzeba być bardzo ostrożnym, jeżeli marskość wątroby przebiega ze znacznym rozszerzeniem żył w powłokach brzusznych, a to ze względu na łatwość ich uszkodzenia, trudność opanowania krwotoku i możliwość wytworzenia się wstecznego zakrzepu żyły wrotnej, kończącego się śmiercią. Usuwając w najlepszym razie puchlinę brzuszną leczenie chirurgiczne nie wywiera wpływu na bieg sprawy chorobowej w wątrobie i dlatego nie ma wielu zwolenników wśród internistów. Poza tym stosuje się w zanikowej marskości wątroby leczenie objawowe. Żółtaczkę zwalcza się przede wszystkim dietą węglowodanową i dożylnymi wstrzykiwaniami hipertonicznych roztworów cukru gronowego. W razie o bfitego krwotoku z rozszerzonych żył przełykowych układa się chorego do łóżka, odstawia się pokarmy i napoje na parę dni i stosuje się leki tamujące krwawienie (t. III), a także dożylnie wstrzykiwania witaminy C (redokson, cebion) w dawce 300 mg na raz. b) Marskość wątroby żylna przerostowa alkoholowa [patrz też: półpasiec bez wysypki, cennik protez zębowych, pediatra siedlce ]

Powiązane tematy z artykułem: cennik protez zębowych pediatra siedlce półpasiec bez wysypki