Rezerwy zasadowe w wielu chorobach nerek zmniejszaja sie i stopien ich spadku idzie w parze z ciezkoscia choroby.

Rezerwy zasadowe w wielu chorobach nerek zmniejszają się i stopień ich spadku idzie w parze z ciężkością choroby. Równocześnie obniża się prężność Co2 w pęcherzykach płucnych w związku z przyśpieszeniem oddechu. PH krwi przesuwa się w stronę kwaśną. Z drugiej strony przy zmniejszeniu się pobudliwości ośrodka oddechowego wskutek zatrucia, zwłaszcza w mocznicy, może nagromadzić się C02 we krwi i powstawać dodatkowo kwasica gazowa ze zwiększeniem się. rezerw zasadowych, lecz z przesunięciem pH krwi w stronę kwaśną. Kwasica więc-niegazowa może w chorobach nerek kojarzyć się z kwasicą gazową. 4. Kwasica w ciąży Kwasice mogą powstawać w związku z zatruciem kwaśnymi wytworami przemiany materii, powstającymi podczas ciąży. Zwykle w ostatnich miesiącach ciąży występuje kwasica wyrównana, gdyż pH krwi nie odbiega od normy, zmniejsza się natomiast rezerwa zasadowa we krwi i zwiększa się w moczu zawartość amoniaku. Jeżeli u ciężarnych występują wymioty, mamy zwykle do czynienia z nagromadzeniem się ciał acetonowych we krwi, które obficie znajdujemy w moczu równolegle do zwiększonej zawartości amoniaku. Rezerwą zasadowa we krwi zostaje wtedy obniżona, jak również obniżona jest prężność kwasu węglowego w pęcherzykach płucnych, czyli powstaje wyraźna kwasica. [hasła pokrewne: prolab, gdynia psycholog, psychiatra poznan ]