Rokowanie w zanikowej marskosci watroby uleglo poprawie dopiero w zwiazku z nowoczesnymi metodami leczenia.

Rokowanie w zanikowej marskości wątroby uległo poprawie dopiero w związku z nowoczesnymi metodami leczenia. Przy ich stosowaniu spostrzega się nieraz wybitne polepszenie, zwłaszcza w przypadkach niezbyt zaawansowanych, oraz przedłużenie życia chorych. Zapobieganie zanikowej marskości wątroby polega przede wszystkim na przestrzeganiu zasad higieny żywienia. Należy także unikać długotrwałego używania mocnych napojów alkoholowych, szczególnie na czczo. Dotyczy to zwłaszcza osób usposobionych do chorób wątroby, a także okresów po przebyciu choroby zakaźnej lub po zaburzeniach trawiennych, gdyż one uszkadzają bardzo często i przy tym na długo miąższ wątrobowy. Trzeba również mieć na względzie możliwość uszkodzenia komórek wątrobowych u osób z chorobami pęcherzyka żółciowego, chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy. Uszkodzenie miąższu wątrobowego jest widoczne, gdy przebiega z żółtaczką jawną, a więc w stanie chorobowym, który można określić jako hepatopathia diffusa icterica mani festu. Jeżeli żółtaczki nie ma, chorzy w tych przypadkach mogą nie szukać porady lekarskiej dla poprawy stanu wątroby. Niemniej tygodniami, miesiącami, a nawet latami może jeszcze trwać upoś ledzenie sprawności wątroby w postaci hepatopathia diffusa chronica icterica latens. Cechuje ten stan zwiększony poziom bilirubiny w krwi, bez żółtaczki, urobilinuria lub urobilinogenuria. W lżejszych przypadkach upośledzenie sprawności wątroby może być nieznaczne, tak iż wykrywa się tylko przy zastosowaniu metod obciążających wątrobę. Taki stan nazywamy hepatopathia diffusa chronica anicterica. [przypisy: pomoc psychologiczna, psychoterapia warszawa, psychiatra poznań ]