Zdrowie i opieka zdrowotna w RPA – 20 lat po Mandeli czesc 4

Przyczyny przedwczesnej śmierci w latach 1990 i 2010 w Afryce Południowej. Lata życia stracone to szacunkowa średnia liczba lat, które osoba żyłaby, gdyby nie umarła przedwcześnie. Różowe cieniowanie wskazuje na infekcje oraz zaburzenia u noworodków i dzieci; żółte cieniowanie, przemoc i obrażenia; i niebieskie cieniowanie, choroby niezakaźne. Siły mechaniczne oznaczają formy obrażeń inne niż przemoc interpersonalna i obrażenia na drodze. Dane pochodzą z Instytutu Metrologii Zdrowia i Oceny.34 Rysunek 4. Rycina 4. Obciążenie chorobą przypisywane 15 wiodącym czynnikom ryzyka w Afryce Południowej, 2010. Rok życia skorygowany o niepełnosprawność (DALY) jest miarą całkowitego obciążenia chorobą, wyrażonego jako liczba lat utraconych z powodu choroby zdrowie, niepełnosprawność lub przedwczesna śmierć. NTD oznacza zaniedbane choroby tropikalne. Dane pochodzą z Instytutu Metrologii Zdrowia i Oceny.34
Tabela 2. Tabela 2. Ciężar choroby w siedmiu krajach o średnim dochodzie. Badanie Global Burden of Disease uwypukliło trzy główne aspekty zmieniającego się obciążenia chorobami w Afryce Południowej w ciągu ostatnich 20 lat.34 Po pierwsze, nastąpiła wyraźna zmiana przyczyn przedwczesnej śmierci, a HIV / AIDS osiągnęły najwyższy poziom z rosnącym udziałem przemocy, urazów, cukrzycy i innych chorób niezakaźnych (ryc. 3). Najwyższy odsetek utraconych lat życia skorygowanych o niepełnosprawność wynika z używania alkoholu, wysokiego wskaźnika masy ciała i wysokiego ciśnienia krwi, jeżeli niebezpieczny seks nie jest brany pod uwagę jako odrębny czynnik ryzyka (ryc. 4). Po drugie, RPA nadal słabo układa się w stosy przeciwko innym krajom o średnich dochodach, jeśli chodzi o wskaźnik śmiertelności dostosowywany do wieku, lata życia utracone wskutek przedwczesnej śmierci, lata z niepełnosprawnością i oczekiwana długość życia po urodzeniu (tabela 2). Wreszcie, choroby niezakaźne pojawiają się zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich, przede wszystkim wśród osób ubogich żyjących w środowisku miejskim. To rosnące obciążenie, wraz ze zmianami demograficznymi, prowadzącymi do zwiększenia odsetka osób w wieku powyżej 65 lat, przyczynia się do zwiększenia presji na krótkoterminowe i długoterminowe usługi zdrowotne.35,36 Ciężar chorób niezakaźnych prawdopodobnie wzrośnie w miarę jak ART dalej zmniejsza umieralność z powodu HIV / AIDS.
Zasoby ludzkie i system opieki zdrowotnej
Studenci medycyny i lekarze kończący szkołę
Liczba nowych studentów medycyny corocznie wzrosła o 34% między 2000 a 2012 r., Okres charakteryzujący się poważną i świadomą zmianą demograficzną w kierunku większej liczby czarnoskórych afrykańskich i kobiecych uczestników 37. Na wzorce te wpłynęły kontrowersyjne polityki afirmatywnej akcji, które pozwalają uczniom od wcześniej upośledzonych grup, które mają być przyjmowane z niższymi wynikami wejściowymi38. Zainicjowano nowy krajowy program szkolenia naukowców lekarzy poprzez MB, Ch.B./Ph.D. program mający na celu podtrzymanie medycyny akademickiej (znajdującej się w publicznym sektorze zdrowia) w przyszłości. 39. Zainteresowanie państwowe finansowaniem badań medycznych będzie miejmy nadzieję wspierać ten cel.40-42
Tabela 3. Tabela 3. Trendy dotyczące studentów medycyny, lekarzy kończących szkołę oraz pielęgniarek. Liczba lekarzy kończących studia wzrosła o 18% między 2000 a 2012 r., Z przesunięciem z parytetu płci do większej liczby kobiet, więcej czarnych Afrykanów i osób o mieszanym pochodzeniu oraz mniej białych i Hindusów (Tabela 3) .43 Jednak stosunek lekarzy na 1000 ludności, która zasadniczo nie zmieniła się między 2004 r. (0,77) a 2011 r. (0,76), nie nadąża za wzrostem populacji44. Podobne kraje, jak Brazylia (1,76 w 2008 r.), Rosja (4,31 w 2006 r.) i Chiny ( 1,46 w 2010 r.) Radzą sobie lepiej niż w Republice Południowej Afryki, podczas gdy w Indiach (0,65 w 2009 r.) Sytuacja nie jest dobra.44
Program zainicjowany przez prezydenta Nelsona Mandelę w połowie lat dziewięćdziesiątych w celu przeszkolenia lekarzy na Kubie miał na celu promowanie lokalnej wersji bardzo podziwianej kubańskiej orientacji na podstawową opiekę zdrowotną.
[więcej w: prolab, pierwsza pomoc instrukcja, worki urostomijne ]